Sultingų braškių sezonas: ne tik skanu, bet ir palanku sveikatai – kodėl šias uogas verta įtraukti į mitybą?

Rinkis sveikiau • 2022 m. Birželis 10 d.
Braškė – mažo kaloringumo uoga, kurioje gausu vitamino C, B grupės vitaminų, ypač folio rūgšties, ir kitų kokybiškų maistinių medžiagų, pavyzdžiui, kalio ir skaidulų.

Prinokusiose braškėse yra daugiausiai fenolinių junginių, kurie lemia antioksidacines ir priešuždegimines savybes. Dėl šių priežasčių „Rimi“ sveikatai palankios mitybos konsultantė, gydytoja dietologė dr. Edita Gavelienė pataria braškes įtraukti į savo kasdieninę mitybą, o „Rimi“ produktų vadovė Rūta Genienė pasidalija keliomis gudrybėmis, ką daryti, kad braškės kuo ilgiau išliktų šviežios.

Polifenolių šaltinis

Kaip teigia „Rimi“ sveikatai palankios mitybos konsultantė, gydytoja dietologė dr. Edita Gavelienė, braškės yra vienos populiariausių uogų pasaulyje, vertinamos ne tik dėl skonio, bet ir dėl savo maistinės vertės, kuri susijusi su tuo, kad braškės yra įvairių mineralinių medžiagų šaltinis.

„Braškėse yra geležies, magnio, cinko, vario, seleno, kalio. Šios visos mineralinės medžiagos be galo svarbios žmogaus organizmui. Braškės taip pat turi nemažai karotinoidų, vitamino E, C, B1, folio rūgšties ir kitų B grupės vitaminų“, – vardija gydytoja dietologė.

Pasak dr. E. Gavelienės, braškės labai vertinamos ir dėl to, kad jose yra nemažai polifenolių – tai antiuždegiminėmis savybėmis pasižyminčios medžiagos. „Su braškėmis yra atlikta nemažai klinikinių studijų, kurios siejamos su braškių vartojimu ir sergamumu pagrindinėmis, pasaulį varginančiomis ligomis. Tad žmonėms, kuriuos vargina širdies ir kraujagyslių ligos, metabolinis sindromas kartu su nutukimu, nervų sistemos ligos, diabetas ar norintiems apsisaugoti nuo vėžio, naudinga braškes įtraukti į savo kasdieninę mitybą.“

Tačiau, anot specialistės, reikėtų atkreipti dėmesį, kad braškės nėra vaistas, tai tiesiog vertinga uoga, kuri turi puikių maistinių savybių ir kuri sezono metu galėtų rasti vietą kasdieniame racione. „Nėra gerai, kai braškių skanaujama kilogramais. Žmonės, kurie nėra alergiški braškėms, gali vartoti jas kasdien, tik braškių kiekis neturėtų nutolti nuo rekomenduojamo vaisių kiekio dienai, kuris yra 300 g”, – atkreipia dėmesį gydytoja dietologė.

Daugiau vitamino C nei citrusiniuose vaisiuose

Pasak dr. E. Gavelienės, braškėse yra daugiau vitamino C nei citrusiniuose vaisiuose. 100 gramų braškių yra maždaug 66 miligramai vitamino C, kai tuo tarpu citrinose yra tik 48, mandarinuose yra 31, apelsinuose 51, greipfrutuose 42.

„Braškės yra vidutinio glikeminio indekso produktas. Tai reiškia, kad valgant braškes sergantieji diabetu negaus greito cukraus padidėjimo, tai šiek tiek padeda ir reguliuojant apetitą bei sotumo jausmą. Tad kažkuria prasme braškes galima laikyti ta uoga, kuri tinkama ir cukriniu diabetu sergantiems, tiek nutukimo varginantiems žmonėms“, – sako gydytoja dietologė.

Vis dėlto, gydytoja dietologė atkreipia dėmesį, kad braškes valgyti reikėtų atsakingai. Jų reikėtų vengti alergijų varginamiems žmonėms ir tiems, kuriems neseniai buvo atliktos žarnyno operacijos arba sergantiems virškinimo sistemos ligomis. Jiems jų vartojimą reikėtų aptarti su gydytoju.

„Vertėtų atkreipti dėmesį, jog naudingos medžiagos nesikaupia mūsų organizme, tad negalime jų pasikrauti metams į priekį, jei valgysime daug braškių, tad reikėtų išlaikyti raciono įvairovę, nenutolstant nuo sveikatai palankių kiekių“, – įspėja specialistė.

Gydytoja taip pat atkreipia dėmesį, kad braškes galima maišyti su kitais maisto produktais. Šiuos uogos Puikiausiai tinka tiek į karštus patiekalus, tiek į kepinius, gali būti dedamos į salotas kaip papildomas skonį suteikiantis komponentas, bet labiausiai braškės tinka tarpiniam valgymui.

Triukas, kaip ilgiau braškes išlaikyti šviežias

Pasak produktų vadovės Rūtos Genienės, braškių „Rimi“ parduotuvėse galima rasti visus metus, tačiau lietuviškų braškių sezonas parduotuvėse prasideda gegužės mėnesį, tad šiuo metu jau galima nusipirkti ir vietinių braškių. Jų prekyboje bus galima rasti iki pat lapkričio. Daugiausiai nevietinių braškių „Rimi“ prekybos centrams tiekia Graikija, Lenkija, Olandija, Belgija ir Ispanija.

Specialistė pataria, į ką svarbu atkreipti dėmesį perkant braškes. „Šviežiai nuskinta braškė spindi, nėra apdžiūvusi, tačiau braškės gali apdžiūti ir nuo saulės ar dėl netinkamų laikymo sąlygų. Tam, kad braškių paviršius nebūtų apdžiūvęs, jas reikia laikyti sandariame inde, nes kontaktuojant su oru apvysta braškių paviršius, nors viduje jos yra kokybiškos, bet iš išorės atrodo prasčiau. Perkant braškes taip pat svarbu atkreipti dėmesį, kad jos nebūtų supuvusios ir neturėtų mechaninių pažeidimų“, – sako R. Genienė.

„Braškės yra skanus, bet labai subtilus maistas, nes jos lengvai genda. Yra daug veiksnių, kurie padeda šiam gedimo procesui vykti greičiau. Šiluma ir transportas yra vieni pagrindinių. Tačiau taip pat yra keletas gudrybių, kaip uogas išsaugoti kuo ilgiau. Paprastai nupjauname braškių kotelius, kad jas būtų galima kuo greičiau suvalgyti, tačiau pasirodo, kad kuo ilgiau braškes laikysime su koteliais, tuo ilgiau jos išliks šviežios. Kartais tik kai kurios dėžutėje esančios braškės būna sugedusios, todėl jas pašalinus, kad nesusiliestų su kitomis, išvengiama kitų braškių sugedimo. Patartina braškes laikyti šaldytuve, tai puiki idėja, užtikrinanti, kad jos išsilaikys kelias dienas ilgiau“, – pataria R. Genienė.

Nors braškes patartina valgyti šviežias, jas taip pat naudinga užšaldyti, ypač jei mėgstate vaisių glotnučius. „Rimi“ produktų vadovė pirmiausia pataria braškes nuplauti ir gerai nusausinti. Tai privalomas veiksmas, kad vėliau nesusidarytų ledo. Tada nupjaunami braškių koteliai ir uogos vertikaliai sudedamos į sandarų indą. Galiausiai įdedamos į šaldiklį ir užšaldomos. Jei laikykitės visų šių patarimų, braškėmis galėsite mėgautis visus metus.


Populiarūs straipsniai

Svarbu!

Informaciją apie tai, kokią mažiausią kainą per 30 dienų laikotarpį iki kainos sumažinimo „Rimi“ taikė leidinyje nurodytoms negreitai gendančioms prekėms rasite e. parduotuvėje ir prekybos vietose (atitinkamos prekės kainolapyje).