Sveikatai palankesni duonos gaminiai: į ką atkreipti dėmesį renkantis?

2019 m. balandžio 18 d.
Duona yra pagrindinis angliavandenių šaltinis. Bet kaip išsirinkti sveikatai palankesnius duonos gaminius?

Nemaža dalis žmonių mano, kad duonos gaminiai ir sveika mityba yra du nesuderinami dalykai. Dėl gausesnio cukraus kiekio ar glitimo, neretai duonos nusprendžiama išvis atsisakyti. Pasak specialistų, šis produktas yra reikalingas mūsų mitybai, todėl vertėtų žinoti į ką atkreipti dėmesį, kad duonos pasirinkimas būtų ne tik skanus, bet ir sveikatai palankus.

„Duona – pagrindinis angliavandenių šaltinis. Tai produktas, kurį vartoti galima įvairiame amžiuje, tačiau svarbu pasirinkti tinkamą duonos rūšį. Pastaruoju metu žmonės vis dažniau ieško produktų, kurių sudėtyje būtų kuo mažiau maisto priedų. Duona taip pat ne išimtis. Nepaisant to, šiuolaikinis žmogus – skubantis žmogus. Net ir tie, kurie nori įsigyti sveikatai palankesnių produktų, stokoja laiko etikečių skaitymui ir galiausiai pasirenka nesigilindami“, – sako medicinos mokslų daktarė, gydytoja-dietologė ir prekybos tinklo „Rimi“ sveikesnės mitybos konsultantė Edita Gavelienė.

Sveikatai palankesnė duona: kokia ji?

Ekspertė atkreipia dėmesį, kad duonos maistingumas priklauso nuo to, iš kokių miltų ji kepama. Jei tai aukščiausios rūšies kvietiniai rafinuoti miltai – tokia duona bus nemaistinga ir kaloringa.

„Tačiau jei duona kepta iš viso grūdo miltų, praturtinta skaidulomis, sėklomis – ji ne tik suteiks energijos, angliavandenių pavidalu, bet ir vitaminų B1, B2, B3, E bei mineralinių medžiagų, kaip magnis, geležis, manganas, cinkas, fosforas, kalis“, – teigia E. Gavelienė.

Specialistė pažymi, kad sveikatai palankesnė duona yra ta, kurioje yra mažiau, ar visai nėra maisto priedų.

Taip pat reikėtų rinktis tokią duoną, kurios 100 gramų sudėtyje druskos būtų iki 1,2 g, cukraus – iki 5 g, o skaidulinių medžiagų – daugiau nei 6 gramai.

Stengiantis atrasti sveikesnę duoną dažnai kyla dvejonių ir dėl mielių. Specialistų teigimu, sveikatai palankesnė yra bemielė duona, gaminama natūralaus fermentavimo būdu.

„Šio proceso metu atsiskleidžia ir skoninės duonos savybės, kinta ir paties gaminio struktūra. Su mielėmis, greitu būdu iškelta duona būna sausesnė ir linkusi džiūti, o natūraliai išrauginta (bemielė) – ilgiau nepraranda savo skoninių savybių bei ilgiau išlieka šviežia“, – teigia „Rimi“ duonos ir konditerijos gaminių technologė Rasa Vaitkevičiūtė.

Tam, kad būtų lengviau atrasti lyg namie gamintus kepinius bei kulinarijos gaminius be jokių maisto priedų, išskyrus vitaminą C (Askorbo rūgštį E300),  „Rimi“  juos žymi specialia etikete „Švari sudėtis“. Tokia etikete pažymėtoje duonoje naudojami tik miltai, raugas, vanduo, druska ir kitos įprastos sudedamosios dalys, priklausomai nuo receptūros.

Norintiems išsikepti gardžios ir sveikos duonos namuose: „Mon Ami“ kepyklėlės receptas

Naminė ruginė duona – tai tradicinė ruginė bemielė duona, kepama ne tik su natūraliu ruginiu raugu, iš pilno grūdo miltų, bet ir su geru lietuvišku, tamsiu medumi. Pastarasis, harmonizuodamas duonos skonį, atsiskleidžia švelniu aromatu. Duonos gamyboje rekomenduojama naudoti tik pilno grūdo ruginius miltus, tačiau, jeigu pageidaujama puresnės duonos, jų dalis gali būti keičiama (apie 15 proc.) į speltos baltus, sijotus miltus.

Anot kepėjų, pastarieji grūdai duonai suteiks purumo ir švelnaus riešutų skonio. Duoną galima pagardinti kmynais, kurie suteikia kepiniui tradicinio skonio ir kvapo. Kepant duoną iš ruginių miltų, patartina nedėti sėklų ar papildomų grūdų, nes tokiu atveju tešla „apsunksta“ ir gali sunkiau kilti. Rekomenduojama duonai leisti „subręsti“ bent 6 val., o pilnai ji „subręsta“ per 12 valandų. Ilgai „brendusi“ duona ne taip greitai pelija ir tampa dar skanesnė.

Beje, skaniausia ji tada, kai pluta gan stipriai apskrunda. Net jei plutos nevalgysite ir ją nupjausite – ji bus kvapesnė, o skonis harmoningesnis. Duonos skoniui ir kvapui neatsispirsite kepdami ją ant ajerų. Gaminimui rekomenduojama naudoti jūros druską.

Naminės ruginės duonos receptūra, kuriai reikės:

Ruginio raugo (tinka bet koks ruginis raugas) – 500 g;

Ruginių pilno grūdo miltų – 240 g;

Jūros druskos – 14 g;

Kmynų – 34 g;

Cukraus – 38 g;

Medaus – 30 g;

Vandens – 38 g.

Gaminimo eiga:


1. Sumaišykite visus produktus iki vientisos masės.

2. Minkykite švelniai su pasimėgavimu iki kol tešla taps vientisa ir be gumuliukų. Suformuokite du kepaliukus arba vieną didelį ir sudėkite į kepimo formą.

3. Namuose duona kildinama šiltoje vietoje, būtina ją uždengti drobele. Kilimas priklauso nuo aplinkos temperatūros.

4. Duonelei pilnai pakilus, tešlos tūris turi būti padvigubėjęs. Duoną būtina įpjauti arba subadyti. Pamiršus tai padaryti, duonos pluta kepimo metu sutrūkinėja netvarkingai arba net atšoka.

5. Kepkite duoną 240 ºC temperatūroje su garais apie 20 min., tada sumažinkite temperatūrą iki 220 ºC ir kepkite dar apie 1 val.

6. Iškeptą duoną išimkite iš formos ir apipurkškite vandeniu. Uždenkite duoną drobule, palikite atvėsti ir leiskite subręsti.

7. Mėgaukitės nuostabia rugine duona!


Populiarūs straipsniai

Slapukai padeda užtikrinti, kad ateityje Jūsų apsilankymai šioje svetainėje būtų patogesni. Toliau naršydami šiame puslapyje Jūs sutinkate su šio puslapio slapukų taisyklėmis.