Sostinės moksleiviai „Rimi“ prekybos centre mokėsi ir mokė prisidėti prie skurdo mažinimo pasaulyje

2019 m. Lapkritis 15 d.
„Rimi Lietuva“ dalyvauja vienuoliktą kartą lapkričio mėnesį šalyje inicijuojamoje Sąžiningos prekybos savaitėje.

Ją organizuoja nevyriausybinė organizacija „Litdea“, kuri laikosi principo, kad priimti sąmoningus sprendimus pirkėjas gali tik būdamas gerai informuotas ir žinodamas, kur, kokiomis sąlygomis užaugintas bei pagamintas jo pasirenkamas produktas ar prekė. Tam pritaria ir „Rimi Lietuva“, kuri siekia, kad tinklo parduotuvėse pirkėjai galėtų rinktis ir socialinius, aplinkosauginius bei ekonominius darnumo standartus atitinkančius produktus.

„Rimi“ siekis – didesnė „Fairtrade“ produktų pasiūla ir pirkėjų edukacija

„Buvome pirmasis prekybos tinklas Baltijos šalyse, kurio asortimente atsirado mūsų privačios etiketės kava, turinti „UTZ“ sertifikatą. Vis tik šis ir kiti įvairius socialinius, aplinkosauginius ir ekonominius darnumo standartus atitinkančius produktus žymintys ženklai, tarp kurių – „Rainforest Alliance“ ir „Fairtrade“, vis dar nėra labai gerai žinomi pirkėjų tarpe, taigi, edukacines iniciatyvas tikrai verta kartoti. Mes taip pat stengiamės prisidėti, papildant tokiais produktais mūsų privačios etiketės, taip pat šiam žymėjimui aktualių prekių, tokių kaip kava, cukrus, šokoladas, bananai, prieskoniai, riešutai ir panašių kategorijų asortimentą“, – sako „Rimi Lietuva“ socialinės atsakomybės strategijos ir vystymo vadovė Renata Sagatauskė.

Jai pritaria ir viena iš „Litdea“ organizacijos steigėjų dr. Daiva Penkauskienė: „Apie sąžiningos prekybos judėjimą Lietuvoje žinoma tikrai gerokai daugiau nei prieš dešimtmetį, kai jis šalyje tik buvo pradėtas, tačiau tikrai žymiai mažiau nei norėtųsi. Viena priežasčių, kodėl taip yra, – ta, jog problemos, kurias bandoma spręsti Sąžiningos prekybos partneryste, tokios kaip skurdas, darbininkų, įskaitant vaikus, išnaudojimas, žmogaus teisių pažeidimai, fiziškai yra toli – besivystančiose pasaulio šalyse, Afrikos, Pietų Amerikos žemynuose. O tam, kad žmogui jos būtų aktualios, paprastai, jos turi būti arti jo, todėl Lietuvoje mes jau žymiai daugiau suprantame ir norime prisidėti spręsdami tokias globalias, bet mus jau palietusias švaraus vandens, taršos problemas.“

„Fairtrade“ ženklu pažymėtus produktus renkasi aukšto sąmoningo žmonės

Šiuolaikinių didaktikų centro direktorės bei  Edukologijos ir socialinio darbo instituto dėstytojos teigimu, labiausiai sąžiningos prekybos judėjimas yra paplitęs tokiose kolonijinėse valstybėse kaip Kanada, Airija, Naujoji Zelandija, D. Britanija. Pastarojoje šis judėjimas turi itin giliausias tradicijas – čia XX a. šeštame dešimtmetyje ir užsimezgė pirmosios jo iniciatyvos. „Ši šalis didelę dalį produkcijos importuoja iš buvusių savo kolonijų Afrikoje, tad šiuo atveju „Fairtrade“ sistema yra ne tik ekonominis, bet kartu ir socialinis bei kultūrinis reiškinys – piliečiai jaučia pareigą prisidėti prie gerovės tų valstybių, kurios kolonializmo laikotarpiu buvo išnaudojamos. Panaši situacija yra Olandijoje bei Belgijoje, kur didelė dalis vartotojų žino, kas yra „Fairtrade“ ir dažnai renkasi sąžiningos prekybos grandinės produktus“, –  sako dr. D. Penkauskienė.

Pasak jos, Lietuvoje „Fairtrade“ ženkliukas geriausiai atpažįstamas tų žmonių, kurie vienaip ar kitaip patys dalyvauja su sąžininga prekyba susijusioje veikloje. „Pats ženkliukas, kuriuo žymima Sąžiningos prekybos partnerystės principų paisančių gamintojų produkcija, savaime nesuteikia žinojimo. Tam, kad žmogus rinktųsi juo pažymėtus produktus, jis turi turėti ganėtinai aukštą sąmoningumo lygį ir tikslingai rinktis būtent tokią prekę. Juk kava, šokoladas ar kitas produktas, pažymėtas šiuo ženkliuku, savo savybėmis, pavyzdžiui, skoniu, nesiskiria nuo kitų tos pačios kategorijos prekių. Pagrindinis motyvas perkant šią prekę – žinojimas, jog prisidedi prie prasmingo tikslo“, – sako Daiva Penkauskienė. Jos teigimu, turėdamas šias žinias pirkėjas gali sąmoningai spręsti, nori ar ne įsigyti būtent šią prekę: „Galbūt nuspręsiu, kad, pavyzdžiui, kalėdinis laikotarpis yra tas periodas, kai aš noriu prisidėti prie prasmingo tikslo ir jį paremti.“

Po integruotos pamokos „Rimi“ – daugiau žinių ir noro padėti

Siekiant plėsti žinias apie Sąžiningos prekybos partnerystę, jos tikslus ir pasirinkimo įsigyti šiuo ženklu pažymėtas prekes svarbą, Sąžiningos prekybos savaitė skirtingu metu minima įvairiose pasaulio šalyse. Lapkritį ją minint Lietuvoje, asociacija „Litdea“ devintos klasės mokiniams organizavo integruotą pamoką prekybos tinklo „Rimi“, kuris jau antrus metus bendradarbiauja su šia organizacija ir remia ją vykdant švietėjišką veiklą, parduotuvėje. Joje mokiniai, naudodamiesi mobiliaisiais ir parsisiuntę specialią programėlę, ieškojo Sąžiningos prekybos logotipais paženklintų prekių, domėjosi jų kilme, atliko kūrybines užduotis, kalbino ir švietė pirkėjus.

Po pamokos „Rimi“ prekybos centre penkiolikmečiai sakė, jog prieš joje dalyvaudami, nelabai daug žinojo apie Sąžiningos prekybos judėjimą. Tuo tarpu, atlikus užduotis, moksleivės Ieva ir Paulina tvirtino, jog dabar supranta, kad šis ženklas žymi prekes, kurias įsigydami pirkėjai prisideda prie žmonių gerovės. Jų klasės draugai – du Tomai, pasibaigus integruotai pamokai „Rimi“ parduotuvėje, tvirtino, jog supranta, kad įsigydami Sąžiningos prekybos ženklu pažymėtus produktus gali padėti juos gaminantiems žmonėms ir tiki, jog ateityje tai rūpės vis daugiau Lietuvos žmonių.

 


Populiarūs straipsniai