„Rimi“ siekia tapti prekybos tinklu, kuriame nebus prekiaujama narvuose laikomų vištų kiaušiniais

2024 m. Vasaris 21 d.
Bendrovei „ICA Gruppen“ priklausanti „Rimi Baltic“ siekia laikytis sąžiningos ir atsakingos prekybos principų. Vienas iš jų – gyvūnų gerovės standartų užtikrinimas.

2017 m. pabaigoje, organizacijos vadovų susirinkime, šis principas dar kartą įtvirtintas specialiu memorandumu. Dokumente atsispindi organizacijos tikslas siekti, kad parduotuvėse nebūtų prekiaujama narvuose laikomų vištų kiaušiniais.  

 

Mūsų tikslas – laimingos vištos, patenkinti klientai ir kiekvienam įperkami kiaušiniai, todėl pokyčių procese „Rimi Baltic“ vadovaujasi šiais principais: 

  • Esame įsipareigoję siekti, kad šviežių kiaušinių asortimente, kurį sudaro tiek mūsų privačios etiketės prekės ženklo, tiek tiekėjų prekės ženklų produktai, neliktų narvuose laikomų vištų kiaušinių.  
  • Mūsų pokyčių plane atsižvelgiama ir į lokalumą, kaip vieną iš pagrindinių mūsų tvarumo programos ramsčių, ir į klientų jautrumą kainoms.

  • Bendradarbiaujame su kiaušinių gamintojais siekdami visoms pusėms geriausio rezultato. 

 

Ne narvuose laikomų vištų kiaušinių transformacija 

Kiaušiniai skirstomi į kategorijas pagal tai, kaip auginamos vištos: 

Nr. 0 (ekologiški kiaušiniai)  – vištos auginamos laikantis ekologinio ūkininkavimo standartų ir gali išeiti į lauką; 

Nr. 1 (laisvai laikomų vištų kiaušiniai)  – vištoms sudaromos sąlygos laisvai būti lauko erdvėse; 

Nr. 2 (ant kraiko laikomų vištų kiaušiniai) – vištoms sudaromos sąlygos laisvai judėti tvartuose; 

Nr. 3 (narvuose laikomų vištų kiaušiniai) – vištos laikomos narvuose, ribotoje erdvėje. 

Nuo 2018 m. „Rimi Baltic“ strategiškai orientuojasi į ne narvuose laikomų vištų kiaušinių asortimento plėtrą, pereidami tik prie Nr. 0, 1 ir 2 pažymėtų kiaušinių pardavimo. 

 

Linda Jākobsone, „Rimi Baltic“ šviežio maisto kategorijos valdymo direktorė: 

„Nuo 2018 m. „Rimi Baltic“ palaipsniui mažiname 3 numeriu pažymėtų kiaušinių dalį savo asortimente, orientuodamiesi į ne narvuose laikomų vištų kiaušinių prekybą. 2017 m. memorandumu įsipareigojome siekti šio plano ne tik popieriuje – ėmėmės konkrečių veiksmų savo veikloje, tiek gamindami privataus prekės ženklo produktus, tiek bendradarbiaudami su vietos tiekėjais. Siekiame sąžiningos ir atsakingos prekybos bei aukštesnio tvarumo standarto, todėl žengiame nedidelius, bet ryžtingus žingsnius geresnio rytojaus link, pirmenybę teikdami tiek vietiniams, tiek kiekvienam įperkamiems pasirinkimams. Esame tikri, kad mūsų tikslas bus pasiektas, dirbant išvien su ūkininkais ir kitomis suinteresuotomis šalimis.“ 

 

Nepaisant pastarojo meto ekonominių iššūkių, ne narvuose laikomų vištų kiaušinių dalis mūsų asortimente nuolat auga ir viršija 60 proc. 

Estijoje ne narvuose laikomų vištų kiaušinių dalis asortimente nuo 47 proc. 2022 m. išaugo iki 64 proc. 2023 m. Daugiau nei pusę (55 proc.) ne narvuose laikomų vištų kiaušinių asortimento sudaro 2 numeriu pažymėti kiaušiniai.  

Latvijoje ne narvuose laikomų vištų kiaušinių dalis nuo 2021 m. išliko stabili – iki 70 proc. Šioje šalyje turime platų 1 numeriu pažymėtų kiaušinių asortimentą, kuriame nemaža dalis (75 proc.) kiaušinių yra iš vietinių ūkininkų. Laisvai laikomų vištų kiaušiniai sudaro iki 58 proc. visų ne narvuose laikomų vištų kiaušinių asortimento. Latvijos kiaušinių gamintojai sudaro iki 88 proc. viso šviežių kiaušinių parduotuvių asortimento.  

Lietuvoje ne narvuose laikomų vištų kiaušinių dalis pastaraisiais metais buvo stabili – virš 60 proc. 2023 m. (palyginimui, 2022 m.  – 61 proc.). Ne narvuose laikomų vištų kiaušinių asortimente populiariausi yra 2 numeriu pažymėti kiaušiniai, kurie sudaro 64 proc. viso ne narvuose laikomų vištų kiaušinių asortimento.  

 

Klientų poreikiai 

Dėl Baltijos šalių rinkos jautrumo kainai dauguma pirkėjų vis dar renkasi 3 numerio kiaušinius. Tačiau didžiuojamės galėdami pasidalinti, kad per pastaruosius dvejus metus „Rimi Baltic“ kiaušinių Nr. 3 pardavimų apimtys sumažėjo net 24 proc. Be to, per pastaruosius kelerius metus nuolat didėjo ant kraiko laikomų vištų kiaušinių paklausa – kiaušinių Nr. 2 pardavimų apimtys, palyginti su 2020 m., išaugo perpus (+50 proc.), o 2023 m. pardavimai augo dar 4 proc. Taip pat nuolat augo ir Nr. 1 kiaušinių paklausa, tik 2022 m., dėl didelės infliacijos, „Rimi“ klientai ėmė rinktis mažesnės kainos alternatyvas. 

Estijos gyventojams pradėjus taupyti, ekologiškų kiaušinių paklausa ten smuko, tačiau padidėjo antros ir trečios kategorijos kiaušinių paklausa. Dėl infliacijos sukeltų iššūkių 2023 m., palyginus su 2021 m., laisvai laikomų vištų kiaušinių pardavimai sumažėjo 36 proc.  

Panaši situacija ir Latvijoje. 2023 m., pirkėjams pradėjus taupyti, ekologiškų kiaušinių paklausa ten taip pat smuko. Visgi, augo antrosios ir trečiosios kategorijos kiaušinių pardavimai. 

Kiek kitokia situacija Lietuvoje. Praėjusiais metais ekologiškų kiaušinių paklausa čia nesumažėjo, tačiau beveik perpus krito pirmosios kategorijos kiaušinių paklausa, didėjo antru bei trečiu numeriu pažymėtų kiaušinių pardavimai.

 

 „Rimi“ privačios etiketės kiaušiniai 

Šiuo metu „Rimi“ privačios etiketės asortimentą sudaro visų kategorijų (0, 1, 2 ir 3) kiaušiniai. 2023 m. sumažinome narvuose laikomų vištų kiaušinių asortimentą savo privataus ženklo produktuose. Latvijoje jų sumažėjo nuo 7 iki 6, Estijoje – nuo 5 iki 4, o Lietuvoje liko tik 4 produktai. 2024 m. ir toliau siekiame mažinti šių prekių skaičių visose Baltijos šalių rinkose. Be to, pradėsime pakuotes žymėti specialiais ženklais, kurie padės pirkėjams lengviau atskirti narvuose laikomų ir laisvai auginamų vištų kiaušinius. 

 

Vienijame jėgas siekdami pokyčių 

Stengdamiesi užtikrinti sėkmingą perėjimo strategiją, bendradarbiaujame su vietos kiaušinių tiekėjais ir nevyriausybinėmis gyvūnų apsaugos organizacijomis. Siekiame palaikyti šalies ekonomiką, tad pirmenybę teikiame lietuviškiems tiekėjams. Dėl šios priežasties jie taps svarbia mūsų strategijos, siekiant pereiti prie ne narvuose augintų vištų kiaušinių prekybos, dalimi. Vieni iš mūsų pagrindinių partnerių – bendrovė „Balticovo“ – jau investavo daugiau kaip 40 mln. eurų į laisvai ir ne narvuose laikomų vištų ūkių plėtrą, o iki 2027 m. planuoja pilnai atsisakyti narvuose laikomų vištų. Mažesni kiaušinių gamintojai, įskaitant ir vietos ūkininkus, taip pat atlieka svarbų vaidmenį formuojant atnaujintą, ekologiškų ir laisvai laikomų vištų kiaušinių asortimentą.  

 

2024 m. tikslai 

2024 m. planuojame parengti „Rimi Baltic“ gyvūnų gerovės politikos gaires, kuriose bus apibrėžti esami gyvūnų gerovės reikalavimai renkantis produktų tiekėjus ir parduotuvėse siūlomą asortimentą. Dokumente bus išdėstyta „Rimi Baltic“ pozicija dėl gyvūnų gerovės ir įvardinti konkretūs reikalavimai bei rekomendacijos tiekėjų ir asortimento atrankai. Pagal numatytas nuostatas ir naujuosius kriterijus bus atrenkami kiaušiniai, mėsa, kosmetika, drabužiai ir kitos produktų kategorijos. Kiaušinių produktų kategorijoje bus numatytos rekomendacijos, kaip į asortimentą neįtraukti narvuose laikomų vištų kiaušinių. „Rimi“ gyvūnų gerovės politika bus taikoma tiek privataus prekės ženklo produktams, tiek tiekėjų valdomiems prekių ženklams.  

  

Siekdami pereiti prie ne narvuose auginamų vištų kiaušinių, per 2024 m. „Rimi“ taip pat planuoja: 

  • Toliau mažinti narvuose laikomų vištų kiaušinių dalį savo asortimente; 
  • Išplėsti privačios etiketės asortimentą, įtraukiant daugiau ne narvuose laikomų vištų kiaušinių pasirinkimų; 
  • Įdiegti atskiras etiketes ant privataus prekės ženklo produktų pakuočių; 
  • Šviesti pirkėjus apie skirtingas kiaušinių kategorijas; 
  • Kai kuriose parduotuvėse prekiauti tik ne narvuose laikomų vištų kiaušiniais; 
  • Bendradarbiauti su vietos gamintojais ir gyvūnų teisių gynėjais, kad kartu galėtume greičiau pasiekti tikslą asortimente nebeturėti narvuose laikomų vištų kiaušinių; 
  • Interneto svetainėje skelbti naujausią informaciją apie pažangą, padarytą siekiant tapti prekybos tinklu, kuriame nebebus prekiaujama narvuose laikomų vištų kiaušiniais. 

Populiarūs straipsniai