Uogos – gardžioji vasaros privilegija

Rinkis sveikiau • 2021 m. liepos 27 d.
Tikra laimė šiltuoju metų laiku yra šviežios gamtos gėrybės. Tarp jų ir saulės išlepintos uogos, kurios vasarą džiugina tiek mažus, tiek didelius. Apie jų naudą organizmui pasakoja medicinos mokslų daktarė, gydytoja dietologė Edita Gavelienė.

Kokia yra uogų nauda organizmui?

Uogas galima būtų vadinti supermaistu. Dauguma jų – maistingas, nuostabaus skonio produktas. Jos žmogaus organizmą aprūpina skaidulinėmis medžiagomis, yra puikus vitaminų ir mineralinių medžiagų šaltinis. Pastaruoju metu uogų nauda sveikatai labai siejama su jų sudėtyje aptinkamomis biologiškai aktyviomis medžiagomis. Vienos iš pagrindinių – fenolio junginiai: flavonoidai (antocianinai ir flavonoliai), fenolio rūgštys ir taninai. Kita biologiškai aktyvi medžiaga, kuri yra daugumos uogų sudėtinė dalis – askorbo rūgštis, dar žinoma kaip vitaminas C. Šie junginiai veikdami kartu ar atskirai yra svarbūs įvairiems procesams, vykstantiems žmogaus organizme. Ypač ten, kur yra lėtinio uždegimo sutrikimų, pavyzdžiui, kraujagyslių ligos, vėžys, cukrinis diabetas, nutukimas ir kitos lėtinės ligos.

Kaip dažnai ir kokiais kiekiais derėtų vartoti uogas suaugusiesiems ir vaikams?

Uogos sveikatai palankaus maitinimosi piramidėje yra vienoje lentynėlėje su vaisiais. Dienos vaisių norma būtų maždaug 2–3 porcijos. Viena uogų porcija – tai maždaug 6 braškės ar 16 aviečių, o tai sudaro apie 100–150 gramų. Jeigu nėra alergijos požymių, vietoje augintas uogas galima įtraukti ir į kūdikių racioną, pradėjus juos primaitinti. Nuo vienerių metų uogos jau puikiai tiks kaip užkandis. Reikėtų prisiminti uogų maistinę vertę. Daugelis uogų nėra kaloringos. 100 gramų uogų turi 25–60 kcal, o tikslus skaičius priklauso nuo uogų rūšies.

Kada nerekomenduojama valgyti uogų?

Uogos nerekomenduojamos esant alergijai joms. Kai kurių sveikatos sutrikimų atveju uogos gali būti išbrauktos iš raciono tik ūmiu ligos periodu, pavyzdžiui, esant kasos uždegimo paūmėjimui, sergant uždegiminėmis žarnyno ligomis.

Kuo uogos skiriasi pagal naudingąsias ir maistines savybes? Kurios iš jų yra veringiausios?

Visos uogos turi žmogaus organizmui naudingų maistinių medžiagų. Pagal biologiškai aktyvių medžiagų kiekį naudingiausios yra erškėtinių šeimos uogos: braškės, avietės, gervuogės, ir erikinių šeimos uogos: mėlynės, bruknės, spanguolės.

Kuriuo paros metu geriausia valgyti uogas? Su kuo jas geriausia derinti?

Uogos – puikus užkandis, gardi įvairių desertų sudėtinė dalis, jomis tinka skaninti košes, pieno produktus, makaronų patiekalus. Uogos gali būti dedamos ir į salotas. Renkantis uogas, pirmenybė turėtų būti teikiama mūsų kraštuose augančioms uogoms. Vasaros sezonas – uogų metas. Tai puikus laikas dienos vaisių normą gauti pasirenkant uogas.


Populiarūs straipsniai