Kaip sviestu patepta

Rinkis sveikiau • 2021 m. vasario 08 d.
Plačiai paplitęs posakis primena, kad sviestas daro mūsų gyvenimą gardesnį. Virtuvėje šis pieno produktas išties plačiai naudojamas – su sviestu gaminame ir jį valgome kasdien. Tik, žinoma, svarbu jį vartoti saikingai. Daugiau apie tai papasakojo mokslų daktarė, gydytoja dietologė Edita Gavelienė.

Sviestas – kontraversiškai vertinamas produktas. Vieni teigia, kad tai nėra sveikatai palankus produktas ir jo vertėtų atsisakyti, kiti – kad tai puikus gaminys, tik svarbu jo suvartojamas kiekis. Kokia jūsų nuomonė?

Sviestas yra pieno produktas, gaminamas iš karvių ar kitų žinduolių (ožkų, avių, buivolių) pieno. Pas mus populiariausias yra karvių pieno sviestas. Tai produktas, kurio sudėtyje rasime sveikatai palankių maistinių medžiagų.

Tačiau didžiausią diskusijų audrą kelia didesnis sočiųjų riebalų bei cholesterolio kiekis svieste. Kaip žinia, šių medžiagų perteklius sveikatą veikia nepalankiai. Svieste yra unikalių medžiagų – tokių kaip butiro rūgštis. Paprastai šią medžiagą gamina gerosios žarnyno bakterijos iš trumpų skaidulų turinčio maisto. Butiro rūgštis labai naudinga žmogaus organizmui, mat žinomas jos uždegimą slopinantis poveikis, nauda kraujagyslių sienelėms.

Svieste esančių riebalų rūgščių sudėtis labai įvairi, joje yra ir taip vadinamų trumpų grandžių riebalų rūgščių, kurių įsisavinimas vyksta ženkliai lengviau nei ilgų grandžių riebalų rūgščių (pavyzdžiui, randamų aliejuose ar kituose gyvūniniuose riebaluose). O tai svarbu asmenims, kuriuos vargina lėtinės žarnyno ligos, vaikams. Tokiems žmonėms sviestas yra viena palankiausių riebalų formų, kuriuos nesunkiai įsisavina silpnesnis virškinamasis traktas.

Sviestas yra svarbių riebaluose tirpių vitaminų šaltinis, ypač vitaminų A bei E. Kiek mažesniais kiekiais jame yra vitaminų K ir D. Sviestas yra konjuguotos linolo rūgšties šaltinis. Ši rūgštis padeda stiprinti imunitetą, turi reikšmės organizmo riebalų apykaitai. Nežiūrint įvairios naudos, sviesto perteklius nėra naudingas sveikatai. Mat jis labai kaloringas produktas: 5 gramai sviesto – jau 40 kcal. Jame gausu sočiųjų riebalų, kurių perteklius siejamas su lėtiniu uždegimu organizme, širdies, kraujagyslių ligomis. Dėl padidėjusio cholesterolio kiekio kraujyje ir sviesto vartojimo yra mažiau diskusijų, mat, vartojant rekomenduojamą kiekį, su sviestu gaunamas cholesterolis nėra reikšmingas.

Kiek sviesto gali ar turėtų suvartoti sveikas suaugęs žmogus?

Kalbant apie sveikatai palankų maitinimąsi, kaip ir viskam reikalingas saikas. Apie 10 g sviesto per dieną būtų tas kiekis, kuris užtikrintų su sviestu gaunamą naudą ir tikrai nežalotų sveikatos. Renkantis sviestą, naudingiausia ieškoti tokio, kurio sudėtinių dalių sąraše yra tik vienas ingredientas – grietinėlė.

Dažnai girdima, jog sviestas turėtų būti bent 80 proc. riebumo. Ką parodo šis riebumas? Kokį reikėtų pasirinkti sviestą – riebesnį ar kaip tik mažiau riebų?

Sviestas yra riebalų emulsija, kurioje pieno riebalų yra 80–90 proc. Sviestas, ant kurio pakuotės pažymėta 82 proc. riebumas, yra pats tikriausias. Jis gaminamas iš saldžios arba rūgščios grietinėlės. Galime rasti ir su mažesniu riebalų procentu sviesto, bet tai rodo, kad jame yra daugiau drėgmės arba jis maišytas su kitais riebalais, pavyzdžiui, aliejumi. Pats tikriausias sviestas yra būtent 82 proc.

Dabar ypač populiarus lydytas sviestas Ghee. Kuo jis skiriasi nuo įprasto sviesto, ar jis gali būti jo pakaitalas? Kur jį tinka vartoti?

Lydytas sviestas yra toks sviestas, iš kurio pašalinta dar daugiau drėgmės. Paprastai tokio sviesto riebumas siekia 85 procentus. Jo galiojimo laikas ilgesnis. Lydytas sviestas yra atsparesnis kaitinimui, jo smilkimo temperatūra aukštesnė. Tai vienas jo privalumų nei įprasto sviesto.

„Rinkis sveikiau“ ženklu pažymėtame svieste:

  • pieno riebalų ne mažiau kaip 80 % bet ne daugiau kaip 90%;
  • lydytame (Ghee) svieste pieno riebalų ne mažiau kaip 99,6 %.

„Rinkis sveikiau“ ženklu pažymėtus sviestus rasite e. parduotuvėje >>

Tepkite ir mėgaukitės: pagardinti sviesto receptai

Pagal receptą paruoštą sviestą suvyniokite į vaškinį popierių arba maistinę plėvelę ir palaikykite šaldytuve, kad sustingtų. Purų sviestą galite tepti ir valgyti iškart. O sudėję į sandarų stiklinį indą sviestą galėsite laikyti iki 1 mėnesio bei suvartoti pagal poreikius.


1. MOLIŪGŲ IR CINAMONO SVIESTAS

Ypač tiks kaip užtepėlė ant duonos skrebučio kartu su karšta kakava.

2. CITRINŲ IR PROVANSO ŽOLELIŲ SVIESTAS

Šis sviestas tiks vištienai, virtoms žaliosioms šparaginėms pupelėms, virtiems ryžiams, špinatams, virtiems ar keptiems žiediniams kopūstams, krevetėms, žuvims paskaninti.

3. SAULĖJE DŽIOVINTŲ POMIDORŲ SVIESTAS

Sviestą galite patiekti prie daržovių, duonos arba pagardinti juo keptą vištieną, žuvį.

4. JUODŲJŲ ALYVUOGIŲ SVIESTAS

Puikiai tiks kaip užtepėlė ant duonos, skrebučių – ant viršaus galite uždėti juostelę vytinto kumpio, keletą griežinėlių ridikėlių ir paskaninti šviežios mėtos lapeliu. Sviestas taip pat tiks paskaninti makaronus, suteiks sultingumo keptai vištienos krūtinėlei ar kiaulienos kepsneliams.


Populiarūs straipsniai